en första ordentlig titt
Vi slets mellan att åka till båten redan dagen efter vi köpt henne och att spendera helgen på Runmarö som vi egentligen hade planerat, vi jämkade och gjorde bägge. Mellan fredag och lördag öppnade vi upp mormors sommarställe för våren. Vi tog sovmorgon, promenerade i solen och passade på att planera innan vi åkte tillbaka till "fastlandet". Jag roade mig också med att kasta ur mig mängder med olika namnförslag men inget har fastnat än.
På vägen hem gjorde vi en kort avstickare till Björn som var på Vindö och pysslade med S/Y Galina. Han höll som bäst på att dra om all el ombord när vi kom dit. Niclas erbjöd två extra händer en stund och jag njöt av värmen i sittbrunnen och sällskapet i ruffen.
Men i morse så gav vi oss äntligen av mot vår egen båt. Vi tog med släpet och lastade på en stege. Planen var att gå igenom hela båten, fylla släpet med allt vi hittade ombord och ta hem det. Vi vill rensa, sortera och gå igenom allt i lugn och ro hemma.
Så här ser hon alltså ut, drygt 9 m lång och 2,5 m bred på bredaste platsen;
Vi har en ganska fin teak i sittbrunnen, det saknas en durk (träribbor på golvet) och ruffluckan ser inte mycket ut för världen. Däremot ska man verkligen inte döma något efter utsidan!
Öppnar man upp första luckan så viker den sig utåt och en fantastiskt kompassros i intarsia visar sig. Jag blev lite chockad när jag såg den första gången. Sen insåg jag att jag är yrkesskadad av att vara träslöjdslärare, för blev det lite jobbigt att jag inte riktigt vet hur jag ska kunna bevara den på bästa sätt med tanke på utsidans skick. Men det är helt klart ett smycke ombord som vi kommer behålla.
Men det jag kommer uppskatta mest är nog den stora öppningen in i ruffen. Inga höga kanter att klättra över för att ta sig ner. Så klart är det ett trappsteg ner till durken inne men det här öppnar verkligen upp mellan ute och inne. Det känns nästan oförskämt bekvämt.
Väl inne har vi ett pentry i vinkel på babordssidan. Det finns två gasolbrännare, kranar för både sjövatten och dricksvatten till diskhon och sen ett litet "kylskåp" längst in i hörnet. Lite lådor och skåp för förvaring och plats för kastruller bakom de mörka skjutluckorna. Inget bra ställe för soppåse däremot, måste lösa det sen.
Mitt i, vid vajrarna, kommer masten sen att komma ner eftersom den är en genomgående mast. Det är ståhöjd inne för någon som är 174cm eller kortare, vi som är längre får huka oss en aning.
Längst fram har vi först toalett på styrbordssidan och en garderob på babordssidan innan man kommer in helt i förpiken. Det går nog att sova två vuxna där om man vill men vi får se hur vi löser sängplatserna framöver.
Allra bäst med förpiken och toaletten är att, om man går in där och öppnar garderobsdörren så stänger den för öppningen mot salongen och gör att man kan stänga om sig när man går på toa. En lyx som man inte ska förringa ute till sjöss.
Dörren är fantastisk men också en anledning att fundera på var och hur vi ska sova för att slippa ha morgontoaletten typ på huvudkudden...
Det finns en sängplats till, en stickkoj på styrbordssidan, akter ut under sittbrunnen. Så totalt fem sovplatser just nu, tre enkelslafar i salongen och en dubbel i förpiken.
Efter att först ha tittat igenom allt på ytan började vi sen öppna alla stuvfack och luckor. Allt åkte ut och då menar jag verkligen allt!
Egentligen var det inte så mycket men det såg mycket ut när det stod synligt. Jag tog på mig att sortera vad som skulle slängas och vad som skulle hem utav det som fanns inne i ruffen. Niclas gick vidare ut i sittbrunnen, öppnade alla stuvfack där och fortsatte rensa.
Det känns ibland helt galet att bara riva ut allt men det är så otroligt skönt att först veta att allt är tomt och sen veta att det är vi som har bestämt vad vi ska ha och var allt ska vara. Behöver man leta efter saker ombord har man förlorat värdefulla sekunder som faktiskt kan få förödande konsekvenser när det väl händer nått. Små problem blir fort väldigt stora ombord när något går snett, så ett ganska stort kontrollbehov är att föredra när man seglar. Vi har båda två väldigt stort kontrollbehov så här ska det bli ordentlig ordning.
Tre saker kommer prioriteras innan sjösättning:
1. Eldragning i masten.
Det är väldigt, väldigt mycket lättare att göra när masten ligger ner. Vi tänkte se till att få nya kablar till lanternorna men det slutar även i att det blir ny VHF-kabel. Det var inte helt okomplicerat att få ur de gamla kablarna så nu blir det totalt make-over.
2. Genomföringar i skrovet.
Allt under vattenlinjen ska kontrolleras och fungera innan hon hamnar i vattnet. Just nu strejkar ventilen för toatömningen och vi har inte full koll på de övrigas skick eller funktioner än heller. Toalett får ju inte tömmas rakt ut i havet hur som helst och det finns en tank ombord men fortfarande vill vi inte ha ventiler som inte fungerar.
3. Motorn ska ses över så att den fungerar som den ska. Det hänger ihop lite med punkt 2 och det mesta ska faktiskt kontrolleras när hon ligger i sjön men vi har lite frågetecken kring några rör som ska redas ut på land.
Sen finns det så klart saker vi vill hinna med också, som att tvätta av friborden men det har inget med funktionen på båten att göra.
Mellan klockan 10.00 -15.30 kunde vi leva på bananer och ballerinakakor men sen var orken på upphällningen och båten tom så då åkte vi hem.
Väl hemma fortsatte jobbet. Niclas sorterade allt och jag bloggade. Bloggen är inte bara ett nöje, det är vår dokumentation och den tog faktiskt längre tid än att sortera tampar. Under lärarutbildningen lärde jag mig att skrivande är att "snickra med ord" så jag kommer hålla fast vid att bloggandet också är ett jobb även om jag sitter väldigt bra i soffan under en filt när jag gör det.
Ett härligt kaos och blivande ordning får avsluta det här inlägget. Det kommer fler inlägg, var så säker!
Kommentarer
Skicka en kommentar