så jäkla kallt

Jag är evigt tacksam för det fina vädret och allt jobb vi hann med förra helgen, idag har det varit så jäkla kallt att det knappt var roligt vid båten.

Redan efter förra helgen kunde vi egentligen sjösätta men efter idag har vi även koll på alla skrovgenomföringar. Allt efter den här punkten är verkligen bonus innan sjösättningen. 

Vi visste inte om vi skulle hinna ner till båten idag eftersom Niclas eventuellt behövde jobba men som tur var så var han hemma. +5 grader kändes som vinter i snålblåsten och hagelstormarna men vi åkte till Gålö ändå. Vad gör man inte när man älskar sin båt och pysslet med den?


Under veckan har det bubblat upp en del frågetecken, saker som vi gått och grubblat på men faktiskt inte haft bilder på som gett svar. Så dagens arbete bestod mest av att fota och tänka, men också att försöka spruta in vatten i båten där det inte ska komma in vatten....

Niclas började med att mäta för att återställa röret där vi fyller på sötvatten. Det gör man så klart genom stuvfacket i sittbrunnen, så där dök han ner.




Sen fortsatte vi fundera på elsystemet. Det är svårt att minnas alla kabeldragningar i huvudet utan en bild och av någon anledning har vi inte fotat batterierna tidigare. Nu är de fotade och vi planerar (som med mycket annat) att byta ut det mesta, både batterier och typ majoriteten av kablaget också. Men i första hand är planen att ta bort alla direktmatade objekt och kasta ut den batteriseparator som sitter där, istället ska vi sätta in ett skiljerelä. Niclas ska också flytta huvudbrytaren så att den sitter utanför batterilådan framöver. 



Det finns också planer på minst ett till batteri i stuvfacket bredvid och nya batterier över lag, mer fler ampere. I dag har vi ett förbrukningsbatteri som laddas via solcellen och ett startbatteri som laddas via generatorn, vi lär behöva mer. Sen ska det ju inte se ut så här i stickkojen heller men först ska allt fungera ordentligt.


MEN vi har nog kommit på var den nya elcentralen ska sitta. Det har varit många diskussioner och tankar kring var den ska sitta. Den första tanken var att låta den sitta kvar på skottet ut mot sittbrunnen där allt är idag men snygga till det. Fast där vill jag kunna ha annat och då var vi inne på att använda ett av stuvfacken längs skrovsidan i stickkojen, dra kablarna innanför och sätta brytare osv på utsidan.
Idag kom Niclas däremot på att det är under platsen för navigationsbordet som nog blir bäst.



Här, i den blå cirkeln, kommer det göras en lucka istället för vägg. Där ska alla brytare, säkringar och liknande få sitta och kablarna kommer kunnas dras både lätt och snyggt dit. Det kommer bli så bra!
Men det är fortfarande inget vi ska göra medans hon ligger på Gålö utan det här blir fix vi gör när hon ligger i vattnet hemma vid Ingarö.

En sak till jag vill och kommer göra är att göra något åt båttapeten i taket på ruffen. Den är bubblig, glipar och ser allmänt risig ut. För att inte prata om hur förstörd den är vid ventilerna (fönstren). Tidigare har ventilerna läckt och förstört tapeten. Nu är de täta men fult tätade så det får vi också ta tag i. 


Istället för tapet i taket så kommer jag nog slipa och måla taket samt sätta dit grabbräcken när jag ändå håller på. Har också fått en idé för skottet (väggen) i salongen mot toaletten, den enda stora plana yta vi har men som tyvärr är fläckig och kanske inte går att slipa så den blir snygg. Där vill jag täcka nästan hela ytan med ett översiktskort av Stockholms skärgård, liksom tapetsera och lacka fast det. Kommer vara kul att ha när man ska planera plus att det blir skönt att slippa veckla ut de gigantiska översiktskorten i den relativt lilla båten. Sen tror jag också att det kommer bli väldigt fint!

Men nog om drömmar och planer, vi har faktiskt gjort mer idag. 




Med hjälp av en spolmuff har vi testat alla skorvgenomföringar så gott det går på land. Man trycker det som ser ut som en toalettrensare mot skrovet, kopplar in en vattenslang i ena kanten och håller emot med skaftet medans vattnet får spruta och försöka trycka sig in i båten.

Det är alltså inte meningen att man ska lyckas trycka in vatten, tvärt om! Niclas satt på insidan och kontrollerade noga att det var helt tätt och torrt. Nu har vi kollat alla hål som går att se under båten, inget av de släpper in vatten till insidan när de är stängda. Det blir inte samma tryck som när båten ligger i vattnet men mer kan vi inte göra på land.

Lite vatten får vi in men det är ovanifrån...



En lucka i botten på sittbrunnen gör att man kan komma åt baksidan av motorn men den är inte helt tät. Så när det regnade och snöade i veckan kom det in typ en deciliter vatten som hamnar under durken (golvet) inne i ruffen. Ingen fara egentligen men vi vet om det och kommer göra något åt det framöver.



Motorn ska få lite kärlek när båten väl är i vattnet, det är så mycket lättare att köra den då eftersom den får kylning ordentligt då. Men axeltätningen ut genom skrovet till propellern såg bra ut i alla fall, det kunde vi kolla nu.



Vi mätte också propelleraxelns diameter så vi kan sätta dit en ny anod. Den vi har är det säkert inget fel på men eftersom vi inte vet när den byttes sist och man gärna byter de med 2-3 års mellanrum känns det bra att byta den nu.

Jag som avskyr båtskorv i vattnet på ett nästan absurt sätt har konstigt nog inga problem alls att springa kors och tvärs under det här skrovet, ta och titta på allt. Det är alltså jobbigt för mig att ens tänka på att nudda ett båtskrov i vattnet att jag drar upp fötterna i soffan när jag ser skrov på bild. Och då har vi inte pratat om hur jobbigt jag tycker ubåtar, bulber och propellrar på stora skepp är. Niclas retas och skickar bilder rätt vad det är, vi kallar det KBT men här under vår båt är det plötsligt helt lugnt. I vattnet däremot blir det en helt annan sak, det är sånt som är underlag för mina mardrömmar. 

Efter 1,5 timme med småfix var vi kalla och trötta på vädret så vi nöjde oss för idag. Istället åkte vi hem via Sickla köpkvarter och tittade på tyg till dynorna inne. Jag fick äntligen nörda ner mig så som Niclas gjort hittills med alla tekniska prylar. Det här är det jag brinner för och kan.



Tyg ska man titta och klappa på innan man köper det, jag köper aldrig nya kvaliteter via webbshopar. Det jag googlat fram och trodde att vi skulle ha var stelt och helt fel. Däremot hittade vi en jättehärlig kvalitet som tyvärr inte hade rätt färg i butiken. Men nu kan jag gå hem och hoppas på att det var just den butiken som saknade den färgen och att den finns online istället. Det var väldigt roligt att tyget dessutom hette Harry, som yngsta sonen.

Om tyget inte finns i mörkblått, som vi vill ha, så kommer vi köra allt i båten med en gråskala istället, det kan bli riktigt snyggt. Det är så att en liten del av mig nästan hoppas att det inte finns mörkblått tyg i den här kvaliteten...
På väg ut ur butiken hittade jag jättefina duktyngder men ska vi ha sånna gör jag de själv! Kul ide däremot.



Och till sist hamnade vi inne på Erlandssons brygga, vi är stamkunder där nu. Idag var det däremot jag som shoppade, Niclas planerade mest mer el. Jag tog tag i det här med flytväst.

För över ett år sen var vi på båtmässan i Älvsjö och jag provade ALLA uppblåsbara flytvästar. Men tyvärr är de inte gjorda för att passa någon med bröst och framförallt inte någon med mycket större bröst än normalt. Så jag hittade ingen som inte satt tvärs över brösten. Jag vill ha en som spänns åt under bysten så att den verkligen sitter stadigt men framförallt bekvämt.

Det första man går förbi inne på Erlandssons är en vägg med flytvästar, jag chansade och tog en i en fin blå färg från galgen. Den satt faktiskt bättre än jag trott. Provade ytterligare en, gjord specifikt för att passa tjejer men den satt sämre. En expedit försökte hjälpa till och förstod direkt problemet. Jag provade en till och mot all förmodan satt den helt okej. Så utan att tveka tog jag den från kroken och köpte den, inget mer velande. En perfekt flytväst finns nog inte.



Jag lånade Niclas gamla flytväst förra året, har alltid kört klassisk seglarväst tidigare men jag har länge velat ha en uppblåsbar eftersom den är smidigare. Dessutom tycker jag de är mycket snyggare och så blir man mer solbränd i de också. Det har hänt att jag seglat utan särskilt mycket alls på mig, allra minst flytväst, bara för att njuta extra mycket av att solstrålarna studsar på vattnet så man blir extra solbränd ombord. Jag blir inte solbränd så lätt så det gäller att ta till vara på alla chanser. Men nu har jag en välsittande, säker och snygg flytväst, det känns tryggt.

Som vanligt fortsätter pysslet hemma. Rullen med ankarlinan följde med hem, den ska tvättas och rullas om. Troligtvis rullar vi de använda 15m innerst den här gången och tar de övriga oanvända delarna ytterst. Jag ska knåpa ihop en apnäve på en tamp som ska hålla i vinschhandtaget och sen ska den här upp i aktern igen. 


Nu tänder vi en brasa och kurar ihop oss hemma i värmen. Förhoppningsvis är det varmare i veckan och nästa helg. Aprilväder i alla ära men det är inte varmt eller roligt.




 





 



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

segel och sånt

masten på

hemmahamn